Decadence Now. (Od března v Národní galerii!)
O podobě současného umění dnes rozhodují lidé, kteří o tom, co znamená být umělcem a uměním trávit celý život, neví prakticky vůbec nic. Na celém světě se z umění stává produkt, který je po způsobu mean-streemového managementu servírován konzumentům, tedy nám divákům, do plastových kelímků od Coca Coly. Z reprobeden se na nás v popartovém koutku berlínské národní galerie linou největší hity The Beatles; chybí už jen loutka Josepha Beuyse, která by nás na závěr výstavy pomazala lojem, abychom pochopili o čem to vlastně je, to jeho umění..
Podobnou proměnou s největší pravděpodobností projde i naše Národní galerie v Praze. Některá média již avizovala nejdynamičtější změny právě ve sbírce moderního a současného umění. Od března se můžeme těšit, že se pro nás nad Veletržním palácem rozzáří to krásné červené srdce, protože pravda a láska konečně i zde zvítězila nad lží a nenávistí!?
Prezentace moderního a současného umění obecně zcela podlehla komerčnímu diktátu, kdy jsou koncepce výstav podřízeny trendu doby a všechny expozice západní kultury jsou koncipovány podle jedné umělecko-historické šablony. O krizi uměnovědných oborů jsem se nedávno opět přesvědčila na výstavě v berlínské Neue Nationalgalerie, kde v současné době probíhá výstava, „Der geteilte Himmel 1945 – 1968“, německé poválečné umění ve světovém kontextu, a to výhradně z vlastních sbírek. Očekávala jsem nový pohled na východní a západní německé umění, ideálně objev nových uměleckých osobností. Bohužel koncepce výstavy byla pojednána v naprosto zavedeném a uniformním schématu současnosti.
Umělci bývalého východoněmeckého bloku byli upozaděni svobodným abstrakcí západem. Pravděpodobně nikdo z kurátorů nenašel odvahu postavit se všeobecně poplatné prezentaci nebo si dát práci s hledáním osobností, které lehce nezapadají do celosvětové uměleckohistorické konstrukce, a vystavit tak díla východoněmeckých autorů, kteří stáli mimo socialistický realismus, nepracovali v duchu předválečné moderny, nebo ti, kteří by nenásledovali světové dění, ale hledali svou vlastní cestu.
Já si přesto dovolím tvrdit, že pokud bylo někde možné nalézt pravdivou podobu moderního a současného umění, tak to bylo právě v pražském Veletržním paláci! Kontext sbírky byl na počátku nového tisíciletí nadčasově přehodnocen. Stálá expozice poválečného umění byla obohacena o zásadní díla, do té doby široké veřejnosti méně známých autorů, jakými jsou Pavel Brázda a Ivan Sobotka. Bývalému vedení Národní galerie se povedlo vtisknout do expozic specifickou podobu, která je charakteristická prezentací děl, která jsou výrazná, i přesto, že nezapadají do teoreticky nalinkovaných rámců. Tím nabízí divákům neotřelý pohled na české umění, který je i pro zahraničního diváka velice obohacující, a to především tím, že nabízí svobodný obraz umění z období totality. Měli bychom si uvědomit, že o Pavlu Brázdovi lze již dnes hovořit jako o jedné z prvních osobností světového popartu.
Kurátorům pražské Národní galerie se povedlo v předstihu upozornit na blížící se kulturní úpadek. Nepodlehli světovým, konzumem podbarveným, tendencím, a výstavní expozice byla vždy chápána skromně a seriózně. Zvolená cesta předznamenává myšlenkový směr, který je možný chápat jako nejjednodušší cestu k narovnání zdeformovaných hodnot.
K mé velké lítosti, všechny dosud zveřejněné informace potvrzují obavy, že Národní galerie za nynějšího vedení vyšla v prezentaci současného umění cestou, která podléhá povrchnosti a rychle se střídajícím módním trendům právě na úkor pravdivé podobě současného umění a umění vůbec.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Sadiq Khan: první muslim jako starosta Londýna a první, kdo jím je už potřetí
Starostou Londýna byl znovuzvolen labourista Sadiq Khan. Mandát obhájil potřetí v řadě, což se...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Drží naše lidi pod zemí. Musíme jednat, říká vyšetřovatelka válečných zločinů
Kvůli své práci je Tetiana Žukovová dlouhodobě v hledáčku Rusů. Ukrajinská právnička se totiž snaží...
Meda a Jan Mládkovi. Milovníky umění i zvířat připomíná zámecká výstava
Premium Dáma z Kampy, mecenáška, kurátorka, nakladatelka, sběratelka, ale také vegetariánka a milovnice...
Klempíř - Pokrývač do Německa
Arcon Personalservice GmbH
nabízený plat:
75 260 - 90 320 Kč
- Počet článků 0
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 0x